PFSA 2 punkte nurodyti reikalavimai projektams:
2.1. Remiama veikla: alternatyvaus kuro diegimas pramonės įmonėse Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose. Siekiant sėkmingos pramonės įmonių transformacijos ir priklausomybės nuo iškastinio kuro naudojimo pramonės procesuose mažinimo, numatomos investicijos alternatyvaus kuro diegimui, pvz., iškastinio kuro katilų keitimas į atsinaujinančių energijos išteklių (toliau – AEI) šilumos siurblius (oras–vanduo, gruntas–vanduo, vanduo–vanduo, oras–oras), įrangos, gamybos procese naudojančios iškastinį kurą, keitimas AEI naudojančia įranga ir (ar) įrangą, varoma elektra ir pan., Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje (toliau – ES ATLPS) nedalyvaujančiose pramonės įmonėse, veikiančiose Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose.
2.2. Reikalavimai pareiškėjams:
2.2.1. Galimi pareiškėjai – ES ATPLS nedalyvaujančios pramonės įmonės.
2.2.2. Projekto partneriai nėra galimi.
2.2.3. Vienas pareiškėjas gali pateikti tik vieną PĮP, parengtą pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priede pateiktą formą.
2.2.4. Pareiškėjas teisės aktų nustatyta tvarka valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateikęs metinių finansinių ataskaitų rinkinį už 2022 metus. Jeigu pareiškėjas priklauso įmonių grupei, valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateiktas įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys už 2022 metus. Tais atvejais, kai pareiškėjo ar įmonių grupės, jei pareiškėjas priklauso įmonių grupei, finansiniai metai neatitinka kalendorinių metų, valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateiktas paskutinių pasibaigusių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinys arba konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys.
2.2.5. Finansavimas gali būti skiriamas pareiškėjams visose srityse, išskyrus veikiančius pirminės žuvininkystės ir akvakultūros, pirminės žemės ūkio, transporto, plačiajuosčio ryšio ir energetikos ekonominės veiklos sektoriuose, kuriems taikomos specialiosios valstybės pagalbos taisyklės, kredito bei finansų įstaigoms ir Reglamento (ES) 2021/1056 9 straipsnyje nustatytus atvejus. Finansavimas gali būti skiriamas pareiškėjui, kuris vykdo veiklą žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais srityse, su sąlyga, kad gautas finansavimas nebus iš dalies arba visiškai perkeltas pirminiams gamintojams, ir nėra nustatoma remiantis produktų, kuriuos susijusios įmonės pateikė rinkai arba įsigijo iš pirminių gamintojų, kaina arba kiekiu, nebent įsigijimo atveju susijusios įmonės produktų nepateikė rinkai arba juos naudojo ne maisto reikmėms, pvz., distiliavimui, metanui išgauti arba kompostavimui.
2.2.6. Finansavimas nėra skiriamas pareiškėjui, kuriam pritaikytos tarptautinės sankcijos ir (arba) jo ir (arba) su juo susijusių įmonių vykdomoje veikloje, veiksmuose, sandoriuose dalyvauja subjektai, kuriems pritaikytos tarptautinės sankcijos, kai šių įmonių veiklos, veiksmų ir (ar) sandorių vykdymas draudžiamas ar prieštarauja Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms, vadovaujantis Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo 7 straipsniu (Juridinių asmenų ar kitų organizacijų, neturinčių juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos sąrašas skelbiamas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje
https://fntt.lt/lt/tarptautines-finansines-sankcijos/4166), arba veikloje, veiksmuose, sandoriuose dalyvauja užsieniečiai, įtraukti į Užsieniečių, kuriems draudžiama atvykti į Lietuvos Respubliką, viešąjį sąrašą, skelbiamą Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje
https://www.migracija.lt/u%C5%BEsienie%C4%8Di%C5%B3-kuriems-draud%C5%BEiama-atvykti-s%C4%85ra%C5%A1as.
2.2.7. Finansavimas nėra skiriamas pareiškėjui, kuriam Europos Sąjungoje (toliau – ES) priimtos sankcijos, įskaitant (bet tuo neapsiribojant): asmenis, subjektus ar organizacijas, konkrečiai nurodytus teisės aktuose, kuriais įvedamos tos sankcijos; įmones, kurios nuosavybės teise priklauso asmenims, subjektams ar organizacijoms, kuriems skirtos ES priimtos sankcijos, arba yra jų kontroliuojamos; arba įmones, vykdančias veiklą sektoriuose, kuriems skirtos ES priimtos sankcijos, jei teikiamas finansavimas prieštarautų atitinkamų sankcijų tikslams.
2.2.8. Teikiamas finansavimas negali būti naudojamas siekiant pakenkti numatomam ES ar jos tarptautinių partnerių taikomų sankcijų poveikiui, ir bus laikomasi galiojančių teisės aktų nuostatų dėl apsaugos nuo kovos su priemonių vengimu taisyklių. Finansavimu negali būti teikiama tiesioginė nauda fiziniams ar juridiniams asmenims, kuriems taikomos sankcijos.
2.2.9. Finansavimas nėra skiriamas pareiškėjui, jeigu jis nėra sugrąžinęs Lietuvos Respublikoje anksčiau gautos valstybės pagalbos, kuri Europos Komisijos pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka.
2.2.10. Jei pareiškėjas yra gavęs finansavimą pagal Juridinių asmenų investicijoms į iškastinio kuro naudojimo pakeitimą ar mažinimą ir (ar) atsinaujinančių energijos išteklių panaudojimą tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu, ir (arba) 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ veiklos „Didinti energijos vartojimo efektyvumą pramonės įmonėse“ projektų finansavimo sąlygų aprašą, patvirtintą ekonomikos ir inovacijų ministro įsakymu, projekte numatytos veiklos negali dubliuotis ir būti bendrai finansuojamos (angl. co-financing) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES struktūrinių fondų.
2.2.11. Jeigu pareiškėjo įnašas arba įnašo dalis yra paskola, ne vėliau kaip iki projekto sutarties pasirašymo dienos pareiškėjas turi būti sudaręs sutartį gauti paskolą ir pateikęs jos kopiją administruojančiajai institucijai. Jei pareiškėjas skolinasi ne iš kredito įstaigos (banko ar kredito unijos), kaip ji suprantama pagal Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymą, iki projekto sutarties pasirašymo dienos pareiškėjas papildomai turi pateikti skolintojo finansinį pajėgumą skolinti atitinkamą lėšų sumą įrodančius dokumentus. Jei pareiškėjas per administruojančiosios institucijos nustatytą projekto sutarties pasirašymo terminą neįvykdo šio reikalavimo, pasiūlymas pasirašyti projekto sutartį netenka galios ir projektas nefinansuojamas. Taip pat pareiškėjas privalo įsivertinti, ar nėra kitų dokumentų, kuriuos jis turi pateikti iki sutarties sudarymo dienos.
2.3. Projektams keliami reikalavimai:
2.3.1. Projekto veiklos negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir už kurias mokėti skyrus ES struktūrinių fondų lėšų jos būtų pripažintos tinkamomis finansuoti ir (arba) apmokėtos daugiau nei vieną kartą, įskaitant de minimis pagalbą.
2.3.2. Projekto veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 30 mėnesių nuo projekto sutarties pasirašymo dienos. Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus antrajame skirsnyje nustatyta tvarka. Projekto veiklos turi būti baigtos ne vėliau kaip iki 2026 m. rugpjūčio 31 d.
2.3.3. Projekto veiklos turi būti pradėtos įgyvendinti ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo projekto sutarties, kurios projektą administruojančioji institucija suderina su Ministerija, pasirašymo dienos. Veiklų pradžia suprantama kaip pasirašytos pirkimo sutarties data (kai pirkimas pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 7 priede pateiktas Pirkimų taisykles (toliau – Pirkimų taisyklės) galimas iš vieno tiekėjo) arba kvietimo dalyvauti pirkime skelbimo ES investicijų interneto svetainėje
//www.esinvesticijos.lt data (vykdant konkursą arba derybas, kai tokį pirkimo būdą nustato Pirkimų taisyklės). Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų pradžios laikotarpis gali būti pratęstas.
2.3.4. Projektui taikomi visi PFSA išvardyti rodikliai, kurių metodiniai skaičiavimo aprašai skelbiami kartu su kvietimu teikti PĮP. Projekto vykdytojui nepasiekus rodiklių reikšmių, nurodytų projekto sutartyje, taikomos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus penktojo skirsnio
171–178 punktų nuostatos.
2.3.5. Pagal PFSA projektams įgyvendinti iš viso skiriama iki 42 007 291 (keturiasdešimt dviejų milijonų septynių tūkstančių dviejų šimtų devyniasdešimt vieno) euro ES fondų investicijų lėšų, iš kurių labai mažoms, mažoms ir vidutinėms įmonėms (toliau – MVĮ) numatoma skirti iki 39 906 926 (trisdešimt devynių milijonų devynių šimtų šešių tūkstančių devynių šimtų dvidešimt šešių) eurų, didelėms įmonėms – iki 2 100 365 (dviejų milijonų šimto tūkstančių trijų šimtų šešiasdešimt penkių) eurų ES fondų investicijų lėšų. Lėšos skiriamos iš Teisingos pertvarkos fondo lėšų projektams įgyvendinti teritorijose, nustatytose Teritoriniame teisingos pertvarkos plane. Pagal PFSA numatoma paskelbti vieną kvietimą teikti PĮP finansavimui gauti.
2.3.6. Didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra 2 000 000 (du milijonai) eurų (prieš bet kokį mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą) ir 300 000 (trys šimtai tūkstančių) eurų (prieš bet kokį mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą), kai pareiškėjas vykdo veiklą žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuose, išskyrus veikiančius pirminės žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuose, kaip nustatyta PFSA 2.5 papunktyje), mažiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra 20 000 (dvidešimt tūkstančių) eurų (prieš bet kokį mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą).
2.3.7. Projektų atranka atliekama konkurso būdu.
2.3.8. Pareiškėjai ir projektai turi atitikti bendruosius projektų atrankos kriterijus, kurių sąrašas ir vertinimo metodika nustatyti Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 2 priede, ir atitikti PFSA 6 punkte nustatytus specialiuosius projektų atrankos kriterijus, patvirtintus
2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos stebėsenos komiteto 2023 m. kovo 2 d. posėdžio protokoliniu sprendimu Nr. 46P-2(8). Už atitiktį prioritetiniams projektų atrankos kriterijams projektams skiriami balai, kaip nustatyta PFSA 6 punkte.
2.3.9. Projekto vykdytojas turi apdrausti ilgalaikį materialųjį turtą, kuriam įsigyti ar sukurti vykdant projektą naudotas finansavimas, maksimaliu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų projekto įgyvendinimo laikotarpiu (nuo to momento, kai atsiranda draustinas turtas) ir ne mažiau kaip 3 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos MVĮ atveju ir ne mažiau kaip 5 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos didelių įmonių atveju.
2.3.10. Daiktinės pareiškėjo teisės į nekilnojamąjį turtą, kuriame įgyvendinant projektą bus vykdomos projekto veiklos (vykdomi statybos darbai ir (ar) montuojama įranga), ar nekilnojamojo turto valdymo formos (nuoma ar panauda) turi būti įregistruoti Nekilnojamojo turto registre ir galioti ne trumpiau kaip 3 metus (kai projekto vykdytojas yra MVĮ) arba ne trumpiau kaip 5 metus (kai projekto vykdytojas yra didelė įmonė) nuo projekto finansavimo pabaigos.
2.4. Projekto parengtumui taikomi šie reikalavimai, kurių neįvykdžius ir kartu su PĮP nepateikus bent vieno pagrindžiančio dokumento PĮP atmetamas, neprašius papildomų dokumentų:
2.4.1. Jei pareiškėjas yra didelė įmonė, jis turi būti atlikęs privalomąjį energijos vartojimo auditą, parengtą ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos, ir (arba) papildomąjį energijos vartojimo auditą, jeigu projekto metu planuojamos diegti priemonės nebuvo numatytos privalomajame energijos vartojimo audite arba jeigu tokio audito atlikimo tikslingumas buvo nustatytas privalomojo energijos vartojimo audito metu.
2.4.2. Jei pareiškėjas yra MVĮ, jis turi būti atlikęs energijos vartojimo auditą, parengtą ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos.
2.4.3. Užpildytas PFSA 3 priedas, kuriame pateikiama informacija, reikalinga projekto atitikčiai projektų atrankos kriterijams įvertinti.
2.5. Pareiškėjas turi parengti PĮP ir kartu su PĮP administruojančiajai institucijai pateikti šiuos dokumentus Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių III skyriaus antrajame skirsnyje ir kvietimo teikti PĮP nustatyta tvarka:
2.5.1. informaciją apie projektui taikomus aplinkosaugos reikalavimus pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priedo 3 priede pateiktą formą;
2.5.2. informaciją apie pareiškėjui suteiktą valstybės pagalbą (išskyrus de minimis) pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priedo 4 priede pateiktą formą;
2.5.3. Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją, kurios forma patvirtinta Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 „Dėl Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarkos aprašo ir Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijos formos patvirtinimo“, parengtą pagal paskutinių ataskaitinių finansinių metų duomenis, jei pareiškėjas yra MVĮ, arba laisvos formos deklaraciją, jei pareiškėjas yra didelė įmonė;
2.5.4. užpildytą PFSA 1 priedą, kuriame pateikiama informacija, reikalinga projekto atitikties reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui vertinimo reikalavimams įvertinti, arba laisvos formos raštą dėl reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui, kuriame būtų nurodyta, ar planuojamos įgyvendinti projekto veiklos dėl savo pobūdžio turės tiesioginį ar netiesioginį neigiamą poveikį per visą gyvavimo ciklą, ir patvirtina PFSA 1 priede nurodytų dokumentų, kuriuos, administruojančiosios institucijos prašymu, galėtų pateikti vertinti, turėjimą;
2.5.5. atlikto privalomojo energijos vartojimo audito ataskaitą, kuri parengta ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos, ir (arba) papildomojo energijos vartojimo audito ataskaitą, jeigu įgyvendinant projektą planuojamos diegti priemonės nebuvo numatytos privalomojo energijos vartojimo audito ataskaitoje arba jeigu tokio audito atlikimo tikslingumas buvo nustatytas privalomojo energijos vartojimo audito metu, kai pareiškėjas yra didelė įmonė;
2.5.6. atlikto energijos vartojimo audito ataskaitą, parengtą ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos, kai pareiškėjas yra MVĮ;
2.5.7. jeigu