CO2 surinkimo ir saugojimo, vandenilio ir kitų inovatyvių technologijų panaudojimo galimybių vertinimas Lietuvos pramonės įmonėse, veikiančiose labiausiai neigiamai paveiktose teritorijose
2023 m. birželio 30 d. 16:00
Pasibaigęs
2024-10-15 08:35
02-061-P
500 000,00 €
Pasibaigęs
-
Projekto įgyvendinimo plano pateikimo terminas
Nuo - 2023-04-28 14:00
Iki - 2023-06-30 16:00 -
Aprašymas
Kvietimas parengtas vadovaujantis 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ veiklos „CO2 surinkimo ir saugojimo, vandenilio ir kitų inovatyvių technologijų panaudojimo galimybių vertinimas Lietuvos pramonės įmonėse, veikiančiose labiausiai neigiamai paveiktose teritorijose“ projektų finansavimo sąlygų aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2023 m. balandžio 26 d. įsakymų Nr. 4-217 (toliau – PFSA) ir Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos pateiktu Kvietimų teikti projektų įgyvendinimo planus planu.
-
Bendrieji JP projektų reikalavimai
PFSA 2 punkte nurodyti reikalavimai projektams:
2.1. Remiama veikla: galimybių studijos parengimas, kurioje būtų analizuojama CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo technologijų (angl. CCU), vandenilio ir kitų inovatyvių technologijų panaudojimo galimybių vertinimas Lietuvos pramonės įmonėse (toliau – pramonės įmonės), veikiančiose labiausiai neigiamai paveiktose teritorijose. Labiausiai dėl perėjimo prie klimatui neutralios ekonomikos paveiktos teritorijos suprantamos taip, kaip nustatyta Teritoriniame teisingos pertvarkos plane (Kauno apskritis, Šiaulių apskritis, Telšių apskritis).
Remiamos veiklos tikslas – nustatyti būtinus parengiamuosius veiksmus, kurių reikėtų imtis nacionaliniu lygiu, norint sudaryti sąlygas ateityje užtikrinti CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo technologijų (angl. CCU), vandenilio ir kitų inovatyvių technologijų panaudojimo plėtrą pramonės įmonėse, veikiančiose labiausiai neigiamai paveiktose teritorijose. Atliktos galimybių studijos rezultatai turi padėti sudaryti sąlygas pramonės įmonėms transformuotis ir iki 2050 m. pasiekti nacionalinius klimato kaito švelninimo tikslus, nustatytus Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2021 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. XIV-490 „Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“ (toliau – Klimato kaitos valdymo darbotvarkė), 23.1 papunktyje.
2.2. Reikalavimai pareiškėjui:
2.2.1. Galimas pareiškėjas – viešoji įstaiga Inovacijų agentūra.
2.2.2. Projekto partneriai nėra galimi.
2.2.3. Finansavimas gali būti skiriamas pareiškėjui visose srityse, išskyrus Reglamento (ES) 2021/1056 9 straipsnyje nustatytus atvejus.
2.2.4. Finansavimas nėra skiriamas pareiškėjui, kuriam pritaikytos tarptautinės sankcijos ir (arba) jo ir (arba) su juo susijusių įmonių vykdomoje veikloje, veiksmuose, sandoriuose dalyvauja subjektai, kuriems pritaikytos tarptautinės sankcijos, kai šių įmonių veiklos, veiksmų ir (ar) sandorių vykdymas draudžiamas ar prieštarauja Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms, vadovaujantis Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo 7 straipsniu (Juridinių asmenų ar kitų organizacijų, neturinčių juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos, sąrašas skelbiamas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje https://fntt.lt/lt/tarptautines-finansines-sankcijos/4166), arba veikloje, veiksmuose, sandoriuose dalyvauja užsieniečiai, įtraukti į Užsieniečių, kuriems draudžiama atvykti į Lietuvos Respubliką, viešąjį sąrašą, skelbiamą Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje https://www.migracija.lt.
2.3. Reikalavimai, keliami projektui:
2.3.1. Projekto veiklos negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES investicijų fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir už kurias sumokėti skyrus ES investicijų fondų lėšų jos būtų pripažintos tinkamomis finansuoti ir (arba) apmokėtos daugiau nei vieną kartą, įskaitant de minimis pagalbą.
2.3.2. Projekto veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 24 mėnesiai nuo projekto sutarties pasirašymo dienos. Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus antrajame skirsnyje nustatyta tvarka. Projekto veiklos turi būti baigtos ne vėliau kaip iki 2026 m. rugpjūčio 31 d.
2.3.3. Projekto veiklos turi būti pradėtos įgyvendinti ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo projekto sutarties pasirašymo dienos. Projekto veiklų pradžia suprantama kaip kvietimo dalyvauti pirkime skelbimo ES investicijų interneto svetainėje esinvesticijos.lt data (vykdant konkursą arba derybas, kai tokį pirkimo būdą nustato Projektų finansavimo ir administravimo taisyklių 7 priede pateiktos Pirkimų taisyklės). Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų pradžios laikotarpis gali būti pratęstas.
2.3.4. Pasirašius projekto sutartį, projekto vykdytojas turi inicijuoti tarpinstitucinės darbo grupės sudarymą iš Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos (toliau – Ministerija), Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos, socialinių ir ekonominių partnerių bei projekto vykdytojo atstovų (toliau – Darbo grupė). Darbo grupės sudėtis tvirtinama Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įsakymu. Darbo grupė dalyvauja projekto įgyvendinimo stebėsenoje, taip pat atlieka veiksmus, nurodytus PFSA 2 priede. Darbo grupės posėdžius ir jų techninę priežiūrą organizuoja projekto vykdytojas. Projekto vykdytojas, siekdamas pradėti viešųjų pirkimų procedūras, remdamasis PFSA 2 priedu, kuriame išsamiai aptariami galimybių studijos turinio reikalavimai ir užduotys paslaugų teikėjui, parengia ir su Darbo grupe suderina galimybių studijos įsigijimo techninę specifikaciją ir pirkimo sąlygas.
2.3.5. Projektui taikomi visi pirmiau PFSA išvardyti rodikliai, kurių metodiniai skaičiavimo aprašai skelbiami kartu su kvietimu teikti PĮP. Projekto vykdytojui nepasiekus rodiklių reikšmių, nurodytų projekto sutartyje, taikomos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus penktojo skirsnio 171–178 punktų nuostatos.
2.3.6. Pagal PFSA projektui įgyvendinti skiriama iki 500 000 (penkių šimtų tūkstančių) eurų ES fondų investicijų lėšų. Projekto įgyvendinimo lėšos teritorijoms, nustatytoms Teritoriniame teisingos pertvarkos plane, skiriamos iš Teisingos pertvarkos fondo. Numatoma paskelbti vieną kvietimą teikti PĮP finansavimui gauti.
2.3.7. Didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra iki 500 000 (penkių šimtų tūkstančių) eurų ES fondų investicijų lėšų. Didžiausia galima projekto finansuojamoji dalis sudaro 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.
2.3.8. Projektų atranka atliekama projektų planavimo būdu, laikantis Strateginio valdymo metodikos 84 punkte nustatytų reikalavimų.
2.3.9. Pareiškėjas ir projektas turi atitikti bendruosius projektų atrankos kriterijus, kurių sąrašas ir vertinimo metodika nustatyti Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 2 priede.
2.3.10. Papildomi projekto matomumo reikalavimai, nenurodyti Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse, nėra taikomi.
2.3.11. Informavimas apie projektą ir komunikacija atliekami Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių VIII skyriaus pirmajame skirsnyje nustatyta tvarka.
2.3.12. Visi su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių VIII skyriaus šeštajame skirsnyje nustatyta tvarka ir terminais.
2.4. Pareiškėjas turi parengti PĮP ir kartu su PĮP administruojančiajai institucijai pateikti šiuos dokumentus Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių III skyriaus antrajame skirsnyje ir kvietime teikti PĮP nustatyta tvarka: dokumentus, pagrindžiančius projekto biudžeto pagrįstumą (komercinius pasiūlymus, nuorodas į rinkoje vyraujančias kainas, buhalterines pažymas apie praėjusių 6 mėnesių darbo užmokestį arba nuorodas į rinkoje esančių panašių pozicijų siūlomus arba gaunamus darbo užmokesčius ir kita).
2.5. Reikalavimai, keliami įgyvendinant projektą planuojamos įsigyti galimybių studijos turiniui:
2.5.1. Galimybių studija turi nustatyti būtinus parengiamuosius veiksmus, kurių reikėtų imtis nacionaliniu lygiu, norint sudaryti sąlygas ateityje užtikrinti CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo technologijų (angl. CCU), vandenilio ir kitų inovatyvių technologijų panaudojimo plėtrą pramonės įmonėse:
2.5.1.1. Turi būti atlikta galiojančių ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktų analizė ir įvertinta užsienio šalių patirtis dėl galimybių taikyti CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo technologijų (angl. CCU), vandenilio ir kitas inovatyvias technologijas pramonės įmonėse.
2.5.1.2. Turi būti įvertintas poveikis aplinkai dėl galimybių taikyti CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo technologijų (angl. CCU), vandenilio ir kitas inovatyvias technologijas pramonės įmonėse.
2.5.2. Galimybių studijoje turi būti įvertintos ne mažiau kaip 35 proc. ES ATLPS dalyvaujančių įmonių galimybės diegti įperkamos švarios energijos technologijas, sistemas ir infrastruktūrą (pvz., CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo (angl. CCU), žaliojo vandenilio ir kt.).
2.5.3. Galimybių studijoje turi būti pateikti konkretūs pasiūlymai, kurie padėtų pasiekti nustatytas rodiklių reikšmes ir veiklos tikslus, įvertintos įvairios taikytinos technologijos (CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo technologijos (angl. CCU), vandenilio ir kitos inovatyvios technologijos), atsižvelgiant į pramonės įmonių veikimo sritį (t. y. kokios technologijos geriausiai tiktų pagal įvairių įmonių galimybes), atsižvelgiant į jų veiklos specifiką ir veikimo sritį).
2.5.4. Kiti išsamūs galimybių studijos turinio reikalavimai nustatyti PFSA 2 priede.“
Horizontaliųjų principų ir atitinkamų Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos nuostatų laikymosi reikalavimai
PFSA 3 punkte numatyti horizontaliųjų principų reikalavimai:
„Neutralumas – projektas negali daryti neigiamo poveikio HP.
Įgyvendinant projektą neturi būti pažeidžiami HP: darnaus vystymosi, įskaitant reikšmingos žalos nedarymo principą; lygių galimybių ir nediskriminavimo (dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos, negalios ar kt.), įskaitant prieinamumo visiems reikalavimo užtikrinimą (paslaugų, infrastruktūros, fizinės ar e. aplinkos sprendimai, informacijos, transporto prieinamumo ir pan.); inovatyvumo (kūrybingumo) (siekiant paskatinti ES ATLPS pramonės įmones dekarbonizuotis, bus investuojama į analitinę veiklą, siekiant sudaryti ilgalaikes sąlygas visų ES ATLPS pramonės įmonių pertvarkai, bus nustatyti būtini parengiamieji veiksmai, kurių reikėtų imtis nacionaliniu lygiu, norint sudaryti sąlygas ateityje užtikrinti CO2 surinkimo ir saugojimo (angl. CCS) ir CO2 surinkimo ir panaudojimo technologijos (angl. CCU), vandenilio ir kitų inovatyvių technologijų panaudojimo plėtrą pramonės įmonėse, veikiančiose labiausiai neigiamai paveiktose teritorijose). Projekte neturi būti numatyta veiksmų, kurie turėtų neigiamą poveikį įgyvendinant HP.
Projekto atitikties reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui vertinimo reikalavimai pateikiami PFSA 1 priede.
Veikla, vadovaujantis 2021 m. vasario 18 d. Komisijos pranešimu – Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal Ekonomikos atsparumo ir didinimo priemonės reglamentą techninėmis gairėmis (2021/C 58/01), atitinka reikšmingos žalos nedarymo principą, nes neturi neigiamo numatomo poveikio 6 aplinkos tikslams, nurodytiems 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088, 17 straipsnio 1 dalies a–f punktuose, arba numatomas jų poveikis yra nereikšmingas, t. y. nedaro tiesioginio ir pirminio netiesioginio poveikio per visą gyvavimo ciklą.
Projektas neturi pažeisti Chartijos pagrindinių teisių: orumo; asmenų, privataus ir šeimos gyvenimo, sąžinės ir saviraiškos laisvės; asmens duomenų; prieglobsčio ir apsaugos perkėlimo, išsiuntimo ar išdavimo atvejų; teisių į nuosavybę ir teisių užsiimti verslu; lyčių lygybės, vienodo požiūrio ir lygių galimybių, nediskriminavimo ir neįgaliųjų teisių; vaiko teisių; gerojo administravimo, veiksmingo teisinės gynybos, teisingumo; solidarumo ir darbuotojų teisių; aplinkos apsaugos.”
Reikalavimai įgyvendinus projektų veiklas
Netaikoma
Projektų įgyvendinimo trukmė
Projekto veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 24 mėnesiai nuo projekto sutarties pasirašymo dienos. Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus antrajame skirsnyje nustatyta tvarka. Projekto veiklos turi būti baigtos ne vėliau kaip iki 2026 m. rugpjūčio 31 d.
Reikalavimai valstybės pagalbai
Netaikoma
-
Projekto įgyvendinimo plano teikimas
Teikimo tvarka:
PĮP turi būti parengtas pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priedą (pridedama).
Parengtas PĮP (su visais privalomais priedais) pasirašomas kvalifikuotu elektroniniu parašu, adoc formatu ir teikiamas el. paštu esinvesticijos@inovacijuagentura.lt (laiško dydis negali būti didesnis nei 25 MB).
Kartu su PĮP turi būti pateikta:
☒ Kiti priedai:
1. Projekto (įskaitant jungtinį projektą) atitikties reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui vertinimo reikalavimų aprašas (PFSA 1 priedas)
2. Dokumentai, pagrindžiantys projekto biudžetą (komerciniai pasiūlymai, nuorodos į rinkoje vyraujančias kainas, buhalterinės pažymos apie praėjusių 6 mėn. darbo užmokestį arba nuorodos į rinkoje esančių panašių pozicijų siūlomus arba gaunamus darbo užmokesčius ir kita).
Projektų įgyvendinimo planų suderinimas su atsakinga institucija:
☐ Taip
☒ Ne
-
Finansuojamos veiklos ir joms keliami reikalavimai
Finansuojamos projektų veiklos
05-001-01-04-02 CO2 surinkimo ir saugojimo, vandenilio ir kitų inovatyvių technologijų panaudojimo galimybių vertinimas Lietuvos pramonės įmonėse, veikiančiose labiausiai neigiamai paveiktose teritorijose
Tikslinės grupės
-
Galimi pareiškėjai
Viešoji įstaiga Inovacijų agentūra
Galimi partneriai
-
Didžiausia galima skirti finansavimo lėšų suma projekto veiklai įgyvendinti
500 000,00 Eur
Finansuojamoji dalis
Iki 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
Nuosavo įnašo dalis (jei taikoma)
-
-
Kita informacija
Kvietimo informacija skelbiama tinklapiuose:
Kvietimai |ES fondų investicijų programos interneto svetainė (esinvesticijos.lt)
www.eimin.lt (naujienlaiškis dėl skelbiamo kvietimo)
Dokumentų sąrašas:
1. Projektų finansavimo ir administravimo taisyklės (toliau – PAFT)
2. PAFT priedas Projekto įgyvendinimo plano (toliau – PĮP) forma (PAFT 1 priedas)
3. Projektų finansavimo sąlygų aprašas (toliau – PFSA)
4. Stebėsenos rodiklių aprašymo kortelės (pridedama):
- Perkančiosios organizacijos įsigyta galimybių studija - P-05-001-01-04-02-34 (P.S.2. 1040);
7. Investicijų programos projektų išlaidų paskirstymo regionams rekomendacijos.
-
Kontaktiniai asmenys
Vardas Pavardė Institucija Pareigos Telefonas El. paštas Vaida Lapinskienė Inovacijų agentūra Skyriaus vadovas 37061985099 V.Lapinskiene@inovacijuagentura.lt Alina Makevičienė Inovacijų agentūra Srities vadovas 37068761592 A.Makeviciene@inovacijuagentura.lt -
Veiklos sritis
-
ES politikos tikslas
-
Programa
-
Projektų atrankos būdas
-
Komponentas