Regionas | Apskritis | Savivaldybė |
---|---|---|
Netaikoma | Telšių apskritis | Elektrėnų sav. |
Daugiabučių namų renovacijos skatinimas Įgyvendinama
Kvietimo numeris
01-005-P
Projekto numeris
01-005-P-0001
Sutarties įsigaliojimo data
2024-02-08 00:00
Projekto vykdytojas
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra
Vykdytojo kodas
288779560
Veiklų vykdymo pabaigos data
2029-09-01 00:00
Projektu sprendžiamos problemos
Daugiabučiuose gyvena apie 66 % Lietuvos gyventojų. VĮ Registrų centro duomenimis Lietuvoje yra 37.739 daugiabučiai (3 ir daugiau butų) namai, iš jų apie 35.000 pastatyti pagal galiojusius iki 1993 metų statybos techninius normatyvus. Šilumos projektinės vidutinės sąnaudos, išreikštos kilovatvalandėmis patalpų naudingojo ploto vienam kvadratiniam metrui, šiuose namuose – 160–180 kWh/m² per metus, o naujos statybos namuose, statytuose po 1993 m., – 80–90 kWh/m² per metus.
Atsižvelgiant į ilgalaikį ES tikslą, jog didžioji dalis pastatų ne vėliau kaip iki 2050 m. turi tapti neutralūs anglies dioksido išmetimui ir turi būti ekonomiškai efektyviai pertvarkyti į beveik nulinės energijos, t. y. beveik nevartojančius energijos, pastatus, Lietuvoje buvo paruošta Ilgalaikė renovacijos strategija (toliau – IRS), kurioje yra numatytos būsto sektoriaus energinio efektyvumo didinimo pagrindinės kryptys ir nustatyti šie rodikliai (lyginant su 2020 m.):
• sumažinti metinį pastatų fondo pirminės energijos vartojimą iki 16,2 TWh (~60 proc.);
• sumažinti metinį pastatų fondo pirminės energijos iš iškastinio kuro vartojimą iki 0 TWh (100 proc.);
• sumažinti metinį pastatų fondo CO2 emisijų kiekį iki 0 mtCO2 (100 proc.).
Laikotarpyje iki 2030 m., kurį apima Plėtros programos pažangos priemonė Nr. 02-001-06-04-01 “Skatinti pastatų renovaciją”, numatyta siekti, kad būtų renovuota daugiau nei 9 000 daugiabučių pastatų. Tam, kad būtų pasiekti IRS rodikliai, renovacijoje per 30 metų periodą turi dalyvauti daugiau nei 75 proc. pastatų fondo pastatų, o senų daugiabučių pastatų segmentas laikytinas prioritetiniu. Lietuvoje daugiabučių namų nuosavybė yra mišri (t. y. situacija kai pastato savininku yra daugiau nei vienas asmuo). Tam, kad pastato savininkas apsispręstų dalyvauti renovacijoje, jis turi tikėti renovacijos naudomis t. y. žinoti apie renovacijos naudas, tikėti, kad jos yra didesnės nei savininko investicija. Savininko investicija yra finansinė, tuo tarpu renovacijos teikiamos naudos yra daugialypės (ne tik energijos sutaupymas ir sumažėjusios išlaidos, bet ir būsto vertės padidėjimas, geresnė socialinė aplinka, pagerėjusi sveikata, pastato saugumas ir pan.). Taip pat jis turi suprasti, kad ilgalaikėje perspektyvoje, energetiškai neefektyviems, prastos techninės būklės pastatams nėra pasirinkimo dalyvauti ar nedalyvauti renovacijoje.
Lietuvos renovacijos strategija yra ilgalaikis procesas, o komunikacija – vienas esminių renovacijos įgyvendinimo elementų. Daugiabučių namų savininkai tikėtina nepriims sprendimo renovuoti būstą, jei neturės informacijos apie renovacijos naudas ir egzistuojančias paramos priemones. Tam, kad pastatų savininkai, kaip naudos gavėjai, būtų informuoti, turi būti vykdoma aiški, sklandi, koordinuota ir savalaikė komunikacija apie renovacijos neišvengiamumą ir jos teikiamas naudas.
Vykdant projektą „Daugiabučių namų renovacijos skatinimas“, bus įgyvendinamos tęstinės kompleksinės visuomenės sąmoningumą skatinančios informavimo, švietimo ir mokymo, konsultavimo, kompetencijų didinimo priemonės, tokiu būdu didinant daugiabučių namų savininkų pasitikėjimą renovacijos procesu ir skatinant dalyvauti renovacijoje. Projekto įgyvendinimo metu, kiekvienos viešinimo priemonės turinys bus aktualizuojamas atsižvelgiant į konkrečią situaciją, o pagrindiniai aspektai, bus nuolat kartojami ir akcentuojami.
Vadovaujantis Visuomenės informavimo kampanijos apie daugiabučių renovacijos programą strategija ir taktinių veiksmų planu 2021-2027 m., norint pasiekti renovuotinų daugiabučių gyventojus yra būtina plati masinė daugiakanalė komunikacija, kuri užtikrintų pakankamą informacijos bei strateginių žinučių sklaidą, pasiektų skirtingus pagal savo amžių, interesus, nuostatas, žiniasklaidos vartojimo įpročius ir kt. visuomenės segmentus, tame tarpe ir specifines auditorijas, kurių informacijos gavimo šaltiniai gali būti santykinai nišiniai (pvz. tautinės mažumos). Projekto „Daugiabučių namų ir savivaldybių viešųjų pastatų modernizavimo skatinimas, II etapas“ įgyvendinimo metu 2023 m. birželio mėn. atliktų kiekybinių visuomenės nuomonės tyrimų ataskaitoje pagrindiniai gyventojų įvardijami informacijos apie renovaciją šaltiniai – televizija (53%) ir interneto portalai (36 %). Kiti minimi šaltiniai – draugai, pažįstami, artimieji (25 %), administratorius, namo bendrijos pirmininkas (18 %), socialiniai tinklai (15 %), radijas (15 %), APVA (8 %), specializuoti interneto puslapiai (10 %), laikraščiai, žurnalai (8 proc.).
Sėkmingam ir sklandžiam renovacijos proceso įgyvendinimui labai svarbi visų renovacijos dalyvių kompetencija. Valstybės kontrolės atlikto „Daugiabučių namų atnaujinimas (modernizavimas)“ audito ataskaitos rezultatai atskleidžia, kad daugiabučių namų modernizavimo projektų administratoriai, atstovaujantys daugiabučių namų butų ir kitų patalpų savininkams, dažnai netinkamai atlieka statytojo (užsakovo) pareigas, t. y. organizuodami atnaujinamo daugiabučio namo darbų techninę priežiūrą neužtikrina, kad darbai būtų vykdomi be trūkumų ir laikantis daugiabučio namo modernizavimo investicijų plano. Techninė priežiūra kaip atskiras kokybės užtikrinimo elementas, procesiniu požiūriu esantis proceso pabaigoje, nėra pakankama priemonė barjerui šalinti. Būtinas sisteminis požiūris į renovacijos kokybės kontrolę ir reikiamų saugiklių integravimas į visą procesą. Atliepiant šį poreikį, projekto įgyvendinimo metu bus sukurta ir įgyvendinama projektų administratorių e-mokymų sistema – mokymų metu suteikiamos bazinės žinios (renovacijos „pardavimas“ gyventojams, konfliktinių situacijų valdymas, teisinių renovacijos dokumentų pristatymas, pirkimų vykdymas, sutarčių valdymas ir pan.), padidinsiančios projektų administratorių kompetencijas sklandžiam renovacijos procesui užtikrinti, tuo pačiu bus didinamas gyventojų pasitikėjimas renovacija, bei didinamas noras dalyvauti joje.
Planuojama, kad sėkmingai įgyvendinus projektą, 2029 m. IV ketv. bus pasiektos Plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-01 „Skatinti pastatų renovaciją“ veiklos „Daugiabučių namų renovacijos skatinimas“ projektui nustatytos siektinos reikšmės: 55 % proc. renovuotinų daugiabučių namų gyventojų dalis, kuri sutiktų dalyvauti renovacijoje, o per e-mokymus apmokytų administratorių dalis sudarys 70 proc. Tai pat šiuo projektu bus prisidėta prie sėkmingo 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano patvirtinimo ir Lietuvos ilgalaikės pastatų renovacijos strategijos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 31 d. protokoliniu sprendimu Nr. 18, įgyvendinimo. Įgyvendinamas projektas atitiks:
* horizontaliuosius principus – planuojama vykdyti viešinimo kampaniją tiek turiniu, tiek pasirinktais sklaidos kanalais (tiek nacionaliniais, tiek nišiniais) užtikrins vienodas teises ir galimybes renovuotinų daugiabučių namų gyventojams gauti informaciją apie renovaciją, nepriklausomai nuo jų lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos, negalios ar kt. aspektų. Planuojama renovacijos projektų administratorių ugdymo sistema užtikrins lygias galimybes kelti kompetencijas, nepriklausomai nuo jų lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, religijos ar įsitikinimų, pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, negalios ar kt. aspektais.
Taip pat projektu nebus daromi jokie veiksmai, kurie turėtų neigiamą poveikį darnaus vystymosi principo, įskaitant reikšmingos žalos nedarymo principą, įgyvendinimui.
* Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos reikalavimus: projektas neprieštarauja Chartijos nuostatoms pagal 2016 m. liepos 23 d. Europos Komisijos pranešimą – Rekomendacijų, kaip užtikrinti, kad būtų laikomasi Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos nuostatų skirstant Europos struktūrinių ir investicinių fondų (ESI fondų) paramą (2016/C 269/01) (III priedas). Projekte numatytos veiklos nepažeidžia pagrindinių Chartijos teisių: orumo, asmenų, privataus ir šeimos gyvenimo, sąžinės ir saviraiškos laisvės; asmens duomenų; prieglobsčio ir apsaugos perkėlimo, išsiuntimo ar išdavimo atvejų, teisių į nuosavybę ir teisių užsiimti verslu, lyčių lygybės, vienodo požiūrio ir lygių galimybių, nediskriminavimo ir neįgaliųjų teisių, vaiko teisių, gero administravimo, veiksmingo teisinės gynybos, teisingumo, solidarumo ir darbuotojų teisių, aplinkos apsaugos.
Daugiau
Mažiau
Projekto tikslas
Didinti daugiabučių namų savininkų ir kitų suinteresuotųjų šalių informuotumą apie daugiabučių namų renovacijos naudą, ugdyti sąmoningumą, didinti pasitikėjimą renovacija ir skatinti juos imtis veiksmų modernizuoti daugiabučius bei didinti renovacijos dalyvių kompetencijas, siekiant sklandaus ir efektyvaus renovacijos proceso vykdymo.
Programos tipas
Investicijų programa
Prioritetas/Komponentas
Žalesnė Lietuva
Bendra projekto tinkamų finansuoti išlaidų suma
6 999 856,54 €
Teritorija, kuriai tenka didžioji dalis projekto lėšų
Finansavimo šaltiniai
Finansavimo šaltinio kodas | Finansavimo šaltinio forma | Finansavimo šaltinio suma |
---|---|---|
1. | Projektams skiriamos finansavimo lėšos | 6 999 856,54 € |
1.1. | ES fondų lėšos | 6 999 856,54 € |
1.4. | Bendrojo finansavimo lėšos | 0,00 € |
1.5. | Valstybės biudžeto lėšos | 0,00 € |
1.6. | Valstybės biudžeto lėšos, skirtos ES fondų lėšomis netinkamam finansuoti PVM apmokėti | 0,00 € |
2. | Nuosavas įnašas | 0,00 € |
2.1. | Nacionalinės viešosios lėšos | 0,00 € |
2.1.1. | Valstybės biudžeto lėšos | 0,00 € |
2.1.2. | Savivaldybės biudžeto lėšos | 0,00 € |
2.1.3. | Kiti viešųjų lėšų šaltiniai | 0,00 € |
2.1.4. | Nacionalinės viešosios lėšos, skirtos ES fondų netinkamam finansuoti PVM apmokėti | 0,00 € |
2.2. | Privačios lėšos | 0,00 € |
2.2.1. | Projekto vykdytojo, partnerio (-ių) ir (ar) jungtinio projekto projekto vykdytojo lėšos | 0,00 € |
2.2.2. | Kiti lėšų šaltiniai | 0,00 € |
2.2.3. | Privačios lėšos, skirtos ES fondų lėšomis netinkamam finansuoti PVM apmokėti | 0,00 € |
Stebėsenos rodikliai
Pavadinimas | Stebėsenos rodiklio pradinė reikšmė | Stebėsenos rodiklio siektina reikšmė |
---|---|---|
Apmokytų renovacijos projektų administratorių dalis | 0,00 | 70,00 |
Renovuotinų daugiabučių namų gyventojų dalis, kuri sutiktų dalyvauti renovacijoje | 0,00 | 55,00 |
Projekto veiklos
Sutarties projekto veiklos numeris ir pavadinimas | Sutarties poveiklės numeris ir pavadinimas |
---|---|
02-001-06-04-01-05 Daugiabučių namų renovacijos skatinima | 02-001-06-04-01-05-01 Daugiabučių namų renovacijos skatinima |
Sutarties intervencinių priemonės srities duomenys
- 042 - Siekiant efektyvaus energijos vartojimo vykdoma esamų būstų renovacija, parodomieji projektai ir pagalbinės priemonės, atitinkančios energijos vartojimo efektyvumo kriterijus