Kvietimo numeris

02-086-P

Projekto numeris

02-086-P-0002

Sutarties įsigaliojimo data

2023-12-28 00:00

Projekto vykdytojas

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija

Vykdytojo kodas

188675190

Veiklų vykdymo pabaigos data

2026-04-30 00:00

Administruojanti institucija

Centrinė projektų valdymo agentūra

Bendra projekto tinkamų finansuoti išlaidų suma

1 108 233,87 €

Projektu sprendžiamos problemos

Biudžetinė įstaiga Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – ŽŪM) kartu su projekto partneriais Viešąja įstaiga Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba (toliau – LŽŪKT) ir Biudžetine įstaiga Valstybine augalininkystės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – VAT) planuoja vykdyti Integruotos augalų kenksmingųjų organizmų kontrolės informavimo, konsultavimo ir mokymų informacinės sistemos (toliau – IKMIS) modernizavimą ir plėtrą. IKMIS el. paslaugos pasiekiamos www.epaslaugos.lt kataloge. Projektu prisidedama prie 2021-2030 m. LR ekonomikos ir inovacijų ministerijos valstybės skaitmeninimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-002-01-07-08 „Kurti technologinius sprendimus ir įrankius, leidžiančius saugiai ir patogiai naudotis paslaugomis“ aprašo patvirtinimo“ įgyvendinamo Nacionalinio pažangos plano uždavinio Nr. 1.7. Skatinti valstybės skaitmeninimą. Projekto metu planuojamas IKMIS teikiamų el. paslaugų brandos lygio kėlimas, modernizuojant/išplečiant technologiškai pažangias paslaugas. Modernizuojamų IKMIS el. paslaugų problemos, priežastys ir sprendimo būdai: 1. Nepakankama Stočių tinklo aprėptis. Šiuo metu, IKMIS esamo Stočių tinklo aprėptis vis dar nėra pakankama, kad būtų užtikrinami tikslūs ir išsamūs kenksmingų organizmų plitimo prognozavimo ir modeliavimo duomenys kiekviename ūkyje visoje šalyje. Vadovaujantis gamintojų rekomendacijomis Stotis pateikia patikimus ir tikslius duomenis 10 km spinduliu, ūkiui esant didesniu atstumu nuo Stoties, IKMIS teikiamų prognozių ir rekomendacijų tikslumas mažėja. Todėl, siekiant, kad kuo daugiau Lietuvos ūkių galėtų naudotis maksimaliai tiksliais ir patikimais duomenimis, įgyvendinant projektą, bus įsigytos ir integruotos papildomos Stotys su kenksmingų organizmų plitimo prognozavimo ir modeliavimo įranga. 2. Neefektyvus erdvinių duomenų gavimas. Šiuo metu į IKMIS erdviniai duomenys teikiami neautomatizuotu būdu. Įgyvendinant projektą, minėti duomenys bus įsigyjami ir integruojami (automatizuojant jų perdavimą, perduodant juos aplikacijų programavimo sąsaja (ang. API)) į pačią IKMIS, taip užtikrinant galimybę kurti naujus sistemos funkcionalumus, susijusius su erdvinių duomenų naudojimu, tokius kaip galimybė IKMIS administratoriams patiems įbraižyti, įkelti, importuoti žemėlapius į IKMIS. Taip pat palydovų duomenis planuojama papildyti informacija iš bepiločių orlaivių, kurie bus naudojami specifinėms situacijoms laukuose identifikuoti. 3. Dirvožemio degradacijos procesų ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau - ŠESD) emisijų didėjimas. Šiuo metu Lietuvoje vis labiau akcentuojamas dirvožemio degradacijos procesų ir ŠESD emisijų didėjimas ir su tuo susijusios problemos. Todėl, įgyvendinant projektą, numatoma sukurti dirvožemio monitoringo duomenų bazę, kuri bus integruota į IKMIS sistemą ir sistemos naudotojai turės galimybę susipažinti su suskaitmenintais duomenimis, technologijomis ir priemonėmis mažinančiomis dirvožemio degradacijos procesus ir ŠESD emisijas ūkiuose. Dirvožemių duomenų bazės duomenys bus nuolat pildomi ir tikslinami, atliekant dirvožemio vertinimą ir laboratorinių dirvožemio tyrimus. 4. Nesaugus augalų apsaugos produktų (toliau – AAP) naudojimas. Šiuo metu Lietuvoje vis labiau akcentuojamas AAP nesaugus naudojimas, kuris daro poveikį aplinkai ir galutiniams maisto produktų naudotojams, kadangi AAP naudotojams dažniausiai pateikiama tik bendrinio pobūdžio, nesisteminta ir nepritaikyta greitai konkrečios informacijos paieškai apie AAP naudojimo mažinimą informacija, todėl įgyvendinant projektą, bus atnaujinta ir išplėsta IKMIS pateikiama informacija apie AAP naudojimą, bei pateikiamos apibendrintos rekomendacijos, kaip saugiau naudoti AAP, galimos rekomendacijos norint sumažinti cheminių AAP naudojimą, bei siekiant užauginti kokybišką produkciją ir aprūpinti vartotojus saugesniais ir didesnės maistinės vertės maisto produktais. Taip pat planuojami integruoti nauji duomenys apie augalų ligų židinius, augalų veisles. 5. IMKIS vartotojų perspėjimo sistemos tobulinimo poreikis. Šiuo metu IKMIS sistemoje vartotojų perspėjimo sistema apie kenksmingųjų organizmų plitimo riziką tiek portale, tiek mobilioje aplikacijoje yra realizuota ne automatizuotais ir ne pagal individualius poreikius pritaikytais funkcionalumais, todėl įgyvendinant IKMIS modernizavimą ir plėtrą, bus realizuota galimybė IKMIS naudotojams užsisakyti ir gauti automatinius perspėjimo pranešimus apie atsiradusią kenksmingųjų organizmų plitimo riziką bei patiems pasirinkti minėtų pranešimų parametrus. Sukūrus automatinę vartotojų perspėjimo sistemą apie kenksmingųjų organizmų plitimo riziką, bus sukurti funkcionalumai, kuriais vartotojai galės pasirinki automatizuotų pranešimų parametrus pagal pasirinktus nustatymus. 6. Integruota kenksmingų organizmų kontrolė (toliau – IKOK) ir necheminių priemonių taikymas. Lietuvoje dėl nuolatos besikeičiančių teisės aktų, kuriais reglamentuojamas AAP naudojimas, skatinama IKOK ir necheminių priemonių taikymas augalų apsaugai, akcentuojamos informacijos prieinamumo problemos. Įgyvendinant IKMIS modernizavimą ir plėtrą, pagal teisės aktų reikalavimus bus pertvarkyta ir atnaujinta IKOK principų dalis, t. y. 3 IKMIS el. paslauga. 7. Nepakankamas atsparumas kibernetinėms grėsmėms. Didėjant kibernetinių incidentų skaičiui, būtini IT sprendimai užtikrinantys geresnį kibernetinį IKMIS duomenų saugumą ir nepertraukiamą paslaugos prieinamumą. Šiam tikslui pasiekti, numatoma sukurti avarinio IT sistemų atkūrimo infrastruktūrą (angl. Disaster recovery site), įdiegti kitas kibernetinį saugumą užtikrinančias priemones. Įgyvendinant projektą, itin didelis dėmesys bus skiriamas paslaugų prieinamumui ir kibernetiniam saugumui užtikrinti. Avarinio IT sistemų atkūrimo infrastruktūra užtikrins paslaugų prieinamumą įvykus kritiniams pagrindinės infrastruktūros gedimams, nelaimingiems atsitikimams (gaisras, patalpų užliejimas), bei tam tikros rūšies kibernetinių incidentų atvejais. Taip pat, bus įdiegta kompiuterinių tinklų, tarnybinių stočių, aplikacijų ir servisų monitoringo bei kibernetinių pažeidžiamumų aptikimo ir stebėjimo sistema. Keičiantis duomenimis su išorinėmis institucijomis bus naudojamas koduotas duomenų apsikeitimo kanalas. Bus vykdomas skaitmeninio sprendimo tarnybinių stočių kopijavimas, kuriam bus naudojama turima tarnybinių stočių kopijavimo infrastruktūra. Neįdiegus šių priemonių didėtų paslaugos prieinamumo sutrikimo ir duomenų praradimo rizika. Projekto įgyvendinimo metu bus realizuoti skaitmeninių sprendimų privalomieji kriterijai, nustatyti Skaitmeninių sprendimų vertinimo metodikos III skyriuje (PĮP priede nr.4). Kuriant arba modernizuojant skaitmeninį sprendimą: 1. bus prisidedama prie Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano (toliau – VPNĮP) (plačiau - NKL paraiškos 2.1.1.1. p .); 2. bus numatoma pakartotinai naudoti (dalytis) institucijų jau surinktais duomenimis (plačiau - NKL paraiškos 2.3.2. p .); 3. bus užtikrintas skaitmeninio sprendimo prieinamumas ir socialiai pažeidžiamoms grupėms (plačiau - NKL paraiškos 2.4.1. p .); 4. bus sudarytos galimybės dalytis informacija ir duomenimis su kitomis institucijomis (plačiau - NKL paraiškos 2.5.1. p .); 5. bus pakartotinai panaudojami jau egzistuojantys skaitmeniniai sprendimai tam tikroje srityje ir (ar) pakartotinai panaudojama jau sukurta IRT infrastruktūra (plačiau - NKL paraiškos 2.5.3. p .); 6. bus taikomi atvirieji standartai, nustatyti Duomenų teikimo formatų ir standartų rekomendacijose, patvirtintose Informacinės visuomenės plėtros komiteto direktoriaus 2013 m. kovo 25 d. įsakymu Nr. T-36 „Dėl Duomenų teikimo formatų ir standartų rekomendacijų patvirtinimo“ (plačiau - NKL paraiškos 2.7.3. p .); 7. bus įdiegtos kibernetinio saugumo priemones (plačiau - NKL paraiškos 2.8.1. p .); 8. turima gebėjimų ir (ar) patirties įgyvendinant panašaus masto skaitmeninių sprendimų kūrimo (modernizavimo) projektus (plačiau - NKL paraiškos 2.9.1. p .). Numatomi projekto rezultatai: 1. Modernizuotas, išplėstas ir sutankintas IKMIS Stočių tinklas; 2. Integruoti erdviniai duomenys, automatizuojant jų perdavimą, specifinėms situacijoms laukuose identifikuoti naudojami bepiločiai orlaiviai, kuriais gauta informacija, bus papildomi palydovų gauti duomenys; 3. Sukurta dirvožemio monitoringo duomenų bazė; 4. Atnaujinta ir išplėsta IKMIS pateikiama informacija apie AAP naudojimą ir rekomendacijas, integruojami nauji duomenys apie augalų ligų židinius, augalų veisles; 5. Sukurta automatinė vartotojų perspėjimo sistema apie kenksmingųjų organizmų plitimo riziką. 6. Pertvarkyta ir atnaujinta IKOK principų dalis; 7. Įdiegtos kibernetinį saugumą užtikrinančios priemonės. Tikėtinos modernizuojamo skaitmeninio sprendimo naudos (detaliau apie naudas pateikta PĮP priede nr.4): 1. Sumažėjusi klaidų teikiant paslaugą tikimybė. 2. Sumažintas paslaugos teikimo veiklos procesams atlikti būtinas žmonių skaičius. 3. Užtikrintas paslaugos teikimo veiklos procesų skaidrumas. 4. Paslaugai suteikti reikalingi veiklos procesų spartėjimas. 5. Per tą patį laiką aptarnautų paslaugos gavėjų augimas. 6. Taupomas paslaugos teikimo veiklos procesus atliekančių darbuotojų darbo laikas. 7. Minimizuotas paslaugos suteikimo laikas ir sprendimo priklausomybė nuo netinkamo paslaugą teikiančių darbuotojų veikimo. 8. Sumažėjęs Paslaugos gavėjo poreikis kreiptis į įvairias institucijas, siekiant gauti paslaugą. 9. Automatizuotas su paslaugos teikimo veiklos procesais susijusių žinių ir patirties kaupimas. 10. Sustiprinta, paspartinta tarpinstitucinė komunikacija. 11. Lengvesnis paslaugų prieinamumas įvairaus gebėjimų paslaugų vartotojams. 12. Išaugęs vartotojų pasitenkinimas institucijų teikiamomis paslaugomis. 13. Išaugęs paslaugų naudotojų skaičius. 14. Išaugęs paslaugų naudotojų pasitenkinimas teikiamomis paslaugomis. 15. Kokybiškas, savalaikis ES ir nacionalinių teisės akt, nuostatų (tęsinys žr. rinkmenose)
Daugiau Mažiau

Projekto tikslas

Projekto tikslas – didinti kenksmingų organizmų plitimo prognozavimo ir modeliavimo duomenų tikslumą, patikimumą ir aktualumą visoje šalies teritorijoje, automatizuojant vartotojų perspėjimo sistemą, realizuojant naujus funkcionalumus ir techninius sprendimus.

Programos tipas

Naujos kartos Lietuva

Komponentas

Skaitmeninė transformacija ekonomikos augimui
Partneriai
Partnerio pavadinimas Partnerio kodas
Viešoji įstaiga Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba 110057335
Valstybinė augalininkystės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos 302526112
Teritorija, kuriai tenka didžioji dalis projekto lėšų
Regionas Apskritis Savivaldybė
Netaikoma Vilniaus apskritis, Alytaus apskritis, Kauno apskritis, Klaipėdos apskritis, Marijampolės apskritis, Panevėžio apskritis, Šiaulių apskritis, Tauragės apskritis, Telšių apskritis, Utenos apskritis Vilniaus m. sav., Jonavos r. sav., Telšių r. sav., Elektrėnų sav., Molėtų r. sav., Palangos m. sav., Kauno m. sav., Prienų r. sav., Klaipėdos m. sav., Kauno r. sav., Vilkaviškio r. sav., Tauragės r. sav., Klaipėdos r. sav., Alytaus m. sav., Ignalinos r. sav., Kretingos r. sav., Anykščių r. sav., Šiaulių r. sav., Panevėžio m. sav., Šiaulių m. sav., Lazdijų r. sav., Druskininkų sav., Utenos r. sav., Panevėžio r. sav., Biržų r. sav., Varėnos r. sav., Joniškio r. sav., Marijampolės sav., Rokiškio r. sav., Šalčininkų r. sav., Akmenės r. sav., Šakių r. sav., Alytaus r. sav., Kazlų Rūdos sav., Vilniaus r. sav., Rietavo sav., Kaišiadorių r. sav., Pakruojo r. sav., Kelmės r. sav., Ukmergės r. sav., Plungės r. sav., Šilutės r. sav., Mažeikių r. sav., Šilalės r. sav., Švenčionių r. sav., Pagėgių sav., Radviliškio r. sav., Kėdainių r. sav., Jurbarko r. sav., Raseinių r. sav., Trakų r. sav., Neringos sav., Kupiškio r. sav., Kalvarijos sav., Zarasų r. sav., Širvintų r. sav., Pasvalio r. sav., Birštono sav., Visagino sav., Skuodo r. sav.
ES fondas
Veiklos pavadinimas Fondas
Naujų bendro naudojimo įrankių ir technologinių sprendimų, kurie padėtų visiems šalies gyventojams ir verslui jais pasinaudoti dirbant kompiuteriu ir kitais išmaniaisiais įrenginiais, kūrimas Europos regioninės plėtros fondas
Viešųjų institucijų teikiamų elektroninių paslaugų brandos lygio kėlimas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonė
Finansavimo šaltiniai
Finansavimo šaltinio kodas Finansavimo šaltinio forma Finansavimo šaltinio suma
1. Projektams skiriamos finansavimo lėšos 1 108 233,87 €
1.2. EGADP subsidijos lėšos 999 901,33 €
1.6. Valstybės biudžeto lėšos, skirtos ES fondų lėšomis netinkamam finansuoti PVM apmokėti 108 332,54 €
2. Nuosavas įnašas 0,00 €
Stebėsenos rodikliai
Pavadinimas Stebėsenos rodiklio pradinė reikšmė Stebėsenos rodiklio siektina reikšmė
Naujų ir patobulintų viešųjų skaitmeninių paslaugų, produktų ir procesų naudotojai 0,00 5000,00
Projekto veiklos
Sutarties projekto veiklos numeris ir pavadinimas Sutarties poveiklės numeris ir pavadinimas
05-002-01-07-08-07 Viešųjų institucijų teikiamų elektroninių paslaugų brandos lygio kėlimas 05-002-01-07-08-07-01 Viešųjų institucijų teikiamų elektroninių paslaugų brandos lygio kėlimas
Sutarties intervencinių priemonių srities duomenys
  • 011 - Vyriausybių IRT sprendimai, e. paslaugos, taikomosios programos