Nedideliame Suvalkijos miestelyje gyvenanti Vaida kolegas žavi savo veiklumu ir nuolatiniu noru išmokti kažko naujo. Pedagoginį anglų kalbos išsilavinimą turinti mokytoja jau yra pabaigusi dvejas papildomas studijas ir neslepia, jog dairosi galimybių nuo rudens studijuoti matematiką. „Į mokyklą atėjo visiškai nauja karta ir ji stipriai skiriasi nuo tos, kokią mačiau prieš 16 metų. Vaikai bręsta daug anksčiau, seni mokymo metodai nebeveikia, o mokytojo rolė nebėra išmokyti tik mokomojo dalyko“, – savo motyvus nuolat tobulėti ir gilinti žinias vardina Kazlų Rūdos Kazio Griniaus gimnazijos skyriaus Kazlų Rūdos pradinėje mokykloje dirbanti Vaida Jurkšienė.
39 metų mokytoja sako visuomenėje pastebinti gajų stereotipą, esą „studijos – tai ne man“ arba „man to niekada nereikės“. Dalindamasi savo patirtimi, Vaida nuolat akcentuoja, kad įgytos papildomos žinios praverčia ne tik darbe, bet ir asmeniniame gyvenime, o svarbiausia – atveria naujas galimybes ir augina savivertę. Šiandien ji mokykloje turi ne vieną rolę – įgytos papildomos kompetencijos leidžia jai dirbti ne tik pradinių klasių bei anglų kalbos mokytoja, bet ir organizuoti informatikos būrelius.
„Gana dažnai girdžiu replikas – tau gerai, tu daug ką moki ir išmanai, kaip pasidaryti pačiai. Visuomet su šypsena atsakau – ir jūs galite viso to išmokti, tik pradėkit eiti tikslo link. Nereikia bandyti įsibėgėjus iškart užšokti į aukštą viršukalnę, svarbu nusiteikti lipti į ją nuosekliai. Žinoma, bus posūkių, bus aukštesnių pakopų, bet, jei viską darysi mažais žingsneliais, tikrai užlipsi“, – savo požiūriu dalinasi pedagogė, auginanti dvi dukras.
Save atrado dirbdama su pradinukais
Prieš 16 metų pedagogės karjerą pradėjusi Vaida prisimena, kad mažo miestelio mokykloje jau dirbo anglų kalbos mokytoja, todėl jai buvo pasiūlytos vos kelios pamokas per savaitę. Turėdama nemažai laisvo laiko, ji mielai pavaduodavo sergančias pradinių klasių mokytojas.
„Taip atsitiko, kad iš mūsų mokyklos išėjo viena pradinių klasių mokytoja ir atsirado laisva vieta. Kadangi turiu edukologijos magistro laipsnį, man pasiūlė laikinai ją pavaduoti, kol suras naują mokytoją. Po metų supratau, kad dirbti su pradinukais man patinka kur kas labiau nei būti anglų kalbos mokytoja. Labiausiai sužavėjo tai, kad kiekvieną dieną tu turi ruoštis, ieškoti naujų metodų, būdų, kaip sudominti vaikus ir tai stipriai augina tave kaip žmogų. Suvokimas, kad darbas mokykloje gali būti ne monotoniškas ir tuo pačiu auginantis tave patį, pakeitė mano požiūrį į pedagogiką“, – apie atrastą pašaukimą pasakoja būsimų trečiokų mokytoja.
Pasinaudodama projekto „Tęsk“ studijomis, Vytauto Didžiojo universitete (VDU) V. Jurkšienė baigė pradinio ugdymo pedagogikos programą. Mokytoja prasitaria, jei ne šios studijos ir atrastas džiaugsmas dirbant su pradinukais, greičiausiai būtų palikusi švietimo sektorių ir ieškojusi savęs kitoje srityje.
Su karta pasikeitė ir mokytojo rolė
Septintus metus pradinių klasių mokytoja dirbanti Vaida pastebi, kad šiuolaikiniai vaikai bręsta kur kas anksčiau – ketvirtoje klasėje daugeliui prasideda ankstyvoji paauglystė. Tačiau kaip didžiausią pokytį, kalbėdami apie šiuolaikinę kartą, pedagogai akcentuoja pasikeitusį bendravimą ir tarpusavio santykius.
„Nebeveikia tas senasis metodas – bus taip, kaip pasakė mokytojas. Ne, su šiuolaikiniais mokiniais reikia ieškoti kompromiso, siekti susitarimo. O tai reiškia, kad ir pats mokytojas turi stipriai keistis kaip asmenybė ir pats mokytis naujų mokymo metodų bei mokinius skatinti ne tik reikšti savo nuomonę, bet mokėti ją pagrįsti. Dar pastebėjau, kad anksčiau moksleiviai mokėjo bendrauti be jokių didelių pastangų, o dabar viskas nukeliavę į „chatus“ ir mums, suaugusiems, tenka naujas uždavinys – mokyti vaikus megzti tarpusavio santykį“, – sako anglų kalbos bei pradinių klasių mokytoja.
Anot jos, visos papildomos studijos leidžia ne tik geriau suprasti šios kartos poreikius, bet ir atrasti naujus, veikiančius mokymo metodus.
„Mokytojui labai svarbu nuolat tobulėti ir nenusibrėžti ribos, kad man jau gana, aš jau viską moku. Aš asmeniškai su kiekvienomis studijom suprantu, kiek dar daug ko nežinau. Į studijas susirenka pedagogai su labai skirtingomis patirtimis, todėl mes daug išmokstame ne tik iš dėstytojų, bet ir vieni iš kitų. Be to, su kiekvienomis naujomis žiniomis auga tavo paties savivertė – dabar aš į darbą einu su dideliu malonumu, pokytį pastebėjo ir mano kolegos“, – apie 1,5 metų VDU studijų patirtį pasakoja Vaida.
Po kiekvienų studijų – naujos galimybės
Kazlų Rūdoje gyvenanti ir dirbanti pedagogė pastebi, kad kai kuriose srityse, ypač susijusiose su technologijomis, vaikai neretai žino kur kas daugiau nei pedagogai. Ši realybė Vaidą įkvėpė pernai baigti projekto ,,Skaitmeninė švietimo transformacija (,,EdTech“)“ lėšomis finansuojamas informatikos mokomojo dalyko modulio studijas Vilniaus kolegijoje.
„Motyvacijos mokytis savarankiškai ne visada užtenka, todėl ryžausi dar vienoms studijoms, kurios buvo orientuotos į technologinį raštingumą bei informatiką. Gavau labai daug naudingų žinių, kurias pritaikau tiek asmeniniame gyvenime, tiek mokydama pradinukus kompiuteryje braižyti diagramas. Vien kalbant apie tokias elementarias programas kaip „Wordas“ ar „Exelis“, galiu pasakyti, kad daugelis mūsų išnaudojame vos 10 proc. visų galimybių, nes jų tiesiog nežinome. Po šių studijų man atsivėrė galimybė vaikams vesti informatikos būrelį“, – savo patirtimi dalinasi Kazlų Rūdos Kazio Griniaus gimnazijos skyriaus Kazlų Rūdos pradinėje mokykloje dirbanti Vaida Jurkšienė.
Mokytoja atvirauja svajojanti baigti dar vienas studijas ir labiausiai ji norėtų pagilinti matematikos žinias. Kasmet prastėjantis mokinių matematikos žinių lygis jau seniai neramina pedagogus ir verčia juos ieškoti vis naujų metodų, kaip išmokyti sudėtingų dalykų.
Įgyvendindama projektą „Tęsk: ateik, tobulėk, prisidėk!“ Nacionalinė švietimo agentūra 2024-aisiais į mokomojo dalyko ar pedagoginės specializacijos modulio studijas pakvies daugiau nei 1000 Lietuvos pedagogų ir pagalbos mokiniui specialistų. Jų studijos bus finansuojamos Europos socialinio fondo + ir Europos Sąjungos bendrojo finansavimo lėšomis, tad papildomai nekainuos. Projektas „Tęsk: ateik, tobulėk, prisidėk!“ vykdomas pagal 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos pažangos priemonę „Pirmiausia – mokytojas“.
Nacionalinės švietimo agentūros informacija